Ο Ιπποκράτης (460 π.Χ.- 377 π.Χ.) θεωρείτε ο πατέρας και ο ιδρυτής της σύγχρονης ιατρικής επιστήμης. Ήταν ο επιστήμονας αλλά και ο φιλόσοφος που με την ορθολογική και διαλεκτική του σκέψη απάλλαξε την ιατρική της εποχής του από το μεταφυσικό παράγοντα, τις παραδοσιακές προκαταλήψεις και τις καθημερινές προλήψεις, προσθέτοντας την “κοινωνική ηθική” και τον “ανθρωπισμό” στην συστηματική κλινική διάγνωση και στην ιατρική περίθαλψη!!!
Ο Ιπποκράτης εκπαιδεύτηκε στην ιατρική και άσκησε το επάγγελμα του ιατρού σε διάφορες περιοχές του Ελλαδικού γεωπολιτικού χώρου, ξεκινώντας από την Κω, νησί του Αιγαίου, δίπλα στην Μικρά Ασία. Στην διάρκεια της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας σαν γιατρός, όχι μόνο θεράπευε και δίδασκε την επιστήμη της ιατρικής, αλλά παράλληλα κρατούσε σημειώσεις από τις ιατρικές παρατηρήσεις του και τις ιατρικές ανακαλύψεις του, όπως και για τις κοινωνικές του αντιλήψεις και γενικά για τα επιστημονικά του συμπεράσματα. Αυτά τα γραπτά του έργα αποτέλεσαν την Ιπποκράτειο Συλλογή, και είναι 59 στον αριθμό. Μια Συλλογή επιστημονικών γνώσεων που μέχρι και σήμερα θεωρείτε πολύτιμη στις ιατρικές σπουδές παγκοσμίως!!!
Η Ιπποκρατική ιατρική μεθοδολογία θεωρείτε ακόμη και σήμερα ” πρωτοποριακή” και “ριζοσπαστική”, γιατί βασιζόταν σε επιστημονικές αρχές, στην κλινική παρατήρηση, στην εμπειρία και στον ορθολογισμό. Ο Ιπποκράτης δεν εντόπιζε την όποια νόσο στα όργανα του ατόμου, γιατί θεωρούσε ότι ο ασθενής αντιπροσώπευε μια “ενιαία ψυχοσωματική οντότητα” και ότι η όποια αρρώστια, διέπεται από φυσικούς νόμους και των ισορροπιών του φυσικού μας περιβάλλοντος. Σαν συνέπεια, η “θεραπευτική αγωγή” του ιατρού προς τον ασθενή του ήταν να δημιουργήσει εκείνες τις ζωτικές προϋποθέσεις και να χρησιμοποιήσει εκείνα τα γιατρικά μέσα για να υποβοηθήσει τις θεραπευτικές δυνάμεις της φύσης!!!!
Πριν ξεκινήσει την θεραπεία του, ο ιατρός ήταν υποχρεωμένος να επαναλάβει πολλές φορές κλινικές εξετάσεις, και μετά να καταλήξει στην διάγνωσή του. Οι κρίσιμες και αναγκαίες κλινικές παρατηρήσεις για τον Ιπποκράτη για να λειτουργήσει μια σωστή διάγνωση και στην συνέχεια μια σωστή θεραπευτική αγωγή του αρρώστου, ήταν η αναλυτική καταγραφή της ποιότητας των συνθηκών ζωής του(ακατάλληλη διατροφή, διαιτητικές παρεκτροπές, υποβάθμιση του ζωτικού φυσικού του περιβάλλοντος) όπως και του οικογενειακού ιστορικού του. Κλινικά στοιχεία διάγνωσης που είναι πολύ σημαντικά ακόμη και στην σημερινή “Σύγχρονη Ιατρική”!!!!
Όπως αναφέραμε στην αρχή του κειμένου, ο Ιπποκράτης δεν υπήρξε μόνο ένας “άριστος” και “νεωτεριστής” επιστήμονας, αλλά και ένας σπουδαίος φιλόσοφος, ένας “κοινωνικός φιλόσοφος”, και όταν διαβάσετε τον Ιπποκράτειο Όρκο που ο ίδιος προσωπικά τον σύνθεσε , θα καταλάβετε καλύτερα γιατί ο Ιπποκράτης θεωρείτε και “μέγας φιλόσοφος” από την Αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Ο Ιπποκράτης στήριζε ότι ο κάθε γιατρός θα πρέπει να είναι “σεμνός”, “καθαρός στο σώμα”, “ηθικός” και “πνευματικός”, γιατί μόνο με αυτές τις προσωπικές ανθρώπινες αρετές θα μπορούσε ο ίδιος να επιφέρει και να αναζωογονήσει τις φυσικές ισορροπίες του ασθενή του για να θεραπευτεί!!!
Υπήρχε μια Δυτική παράδοση από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, ότι ο πτυχιούχος της ιατρικής θα πρέπει να εκφωνήσει τον Ιπποκράτειο Όρκο για να του δοθεί η επίσημη άδεια να εξασκήσει αυτό το επάγγελμα. Στην σημερινή εποχή, αυτή η “ακαδημαϊκή τελετή” δεν είναι πλέον υποχρεωτική, ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι από την εποχή του Ιπποκράτη, δηλαδή τον 5ο αιώνα π.Χ., εισήχθησαν κάποιες μικρές παραλλαγές στο αρχικό κείμενο. Εμείς θα καταγράψουμε το αυθεντικό κείμενο του Ιπποκράτειου Όρκου, μεταφρασμένο στην Ελληνική Δημοτική Γλώσσα.
‘Ο Όρκος του Ιπποκράτη’
Ορκίζομαι στον θεό Απόλλωνα τον ιατρό και στον θεό Ασκληπιό και στην Υγεία
και στην Πανάκεια και επικαλούμενος τη μαρτυρία όλων των θεών ότι θα εκτελέσω
κατά τη δύναμή και την κρίση μου τον όρκο αυτόν και την συμφωνία αυτή.
Να θεωρώ τον διδάσκαλό μου της ιατρική τέχνης ίσο με τους γονείς μου και
την κοινωνό του βίου μου. Και όταν χρειάζεται χρήματα να μοιράζομαι μαζί του τα
δικά μου. Να θεωρώ την οικογένειά του τα αδέλφια μου και να τους διδάσκω αυτήν
την τέχνη αν θέλουν να την μάθουν χωρίς δίδακτρα ή άλλη συμφωνία.
Να μεταδίδω τους κανόνες ηθικής, την προφορική διδασκαλία και όλες τις άλλες
ιατρικές γνώσεις στους γιους μου, στους γιους του δασκάλου μου και στους
εγγεγραμμένους μαθητές που πήραν το ιατρικό όρκο, αλλά σε κανένα άλλο.
Θα χρησιμοποιώ τη θεραπεία για να βοηθήσω τους ασθενείς κατά τη δύναμη
και την κρίση μου, αλλά ποτέ για να βλάψω ή να αδικήσω. Ούτε θα δίνω
θανατηφόρο φάρμακο σε κάποιον που θα μου το ζητήσει, ούτε θα του κάνω μια
τέτοια υπόδειξη.
Παρομοίως, δεν θα εμπιστευτώ σε έγκυο μέσο που προκαλεί έκτρωση. Θα
διατηρώ αγνή και άσπιλη και τη ζωή και την τέχνη μου. Δεν θα χρησιμοποιώ νυστέρι
ούτε σε αυτούς που πάσχουν από λιθίαση, αλλά θα παραχωρώ την εργασία αυτή
στους ειδικούς της τέχνης.
Σε όσα σπίτια πηγαίνω, θα μπαίνω για να βοηθήσω τους ασθενείς και θα απέχω
από οποιαδήποτε εσκεμμένη βλάβη και φθορά, και ιδίως από γενετήσιες πράξεις με
άνδρες και γυναίκες, ελεύθερους και δούλους. Και όσα τυχόν βλέπω ή ακούω κατά
την διάρκεια της θεραπείας ή και πέρα από τις επαγγελματικές μου ασχολίες στην
καθημερινή μου ζωή, αυτά που δεν πρέπει να μαθευτούν παραέξω δεν θα τα
κοινοποιώ, θεωρώντας τα θέματα αυτά μυστικά.
Αν τηρώ τον όρκο αυτό και δεν το παραβώ, ας χαίρω πάντα υπολήψεως ανάμεσα
στους ανθρώπους για τη ζωή και για την τέχνη μου. Αν όμως τον παραβώ και
επιορκήσω, ας πάθω τα αντίθετα.
(http://el.wikipedia.org/wiki/Όρκος_του_Ιπποκράτη)
Ο Όρκος του Ιπποκράτη συντάχθηκε πριν περίπου 2,500 χρόνια, στον Ελλαδικό γεωπολιτικό και πολιτισμικό χώρο όπου εκείνη την εποχή, ο καθημερινός ανθρώπινος βίος και η επιβίωση ήταν πολύ σκληρές και άστατες, λόγω της έλλειψης των βασικών αγαθών, λόγω των μεταδοτικών νόσων, λόγω των συνεχών πολεμικών συγκρούσεων μεταξύ των διαφόρων πολιτικά αυτόνομων Ελληνικών πόλεων-κρατών και επίσης λόγω των στρατιωτικών και πολιτικών επεκτατικών επεμβάσεων στον Ελλαδικό χώρο από τις τότε Μεγάλες Ξένες Δυνάμεις της Περιοχής(Ανατολική Μεσόγειος), όπως αυτές των Περσών και των Μειδιών!!! Παρ’ όλα αυτά, αυτοί οι Αρχαίοι Έλληνες δημιούργησαν ένα “πλούσιο” και “πολυδιάστατο” ανθρώπινο πολιτισμό που έθεσε τα βασικά κοινωνικά και πολιτισμικά θεμέλια για τις “σύγχρονες” τέχνες, τις “σύγχρονες” επιστήμες και τις “σύγχρονες” κοινωνικο-πολιτικές ιδεολογίες και φιλοσοφικές αρχές ολόκληρης της Δύσης. Αυτός ο “πολύπλευρος” και “ουσιαστικός” Αρχαίος Ελληνικός Πολιτισμός δεν δημιουργήθηκε μέσα από “ανθρώπινα υπαρξιακά στοιχεία”(ανθρώπινο DNA) όπως την Ατομική Έπαρση, την Προσωπική Κοινωνική Ισχύ και την Επιλεκτική Αυτοσυντήρηση, αλλά μέσα από “ανθρώπινα υπαρξιακά στοιχεία”( ανθρώπινο DNA) όπως την Δημιουργικότητα, την νοητική αντίληψη της Οικουμενικότητας και την “ενστικτώδη” Ανθρώπινη Ανάγκη για Κοινωνική Εξέλιξη(διαλεκτική σκέψη), επικεντρώνοντας σε μια Συλλογική Αισθητική Ζωής που πάντα θα αναβαθμίζεται και θα βελτιώνεται, ιδιαίτερα για τις “επόμενες γενιές” του Ανθρώπινου Είδους!!!!
Αυτά τα “δημιουργικά” και “πλουραλιστικά” ανθρώπινα υπαρξιακά στοιχεία που αναφέραμε, για να προωθηθούν και για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά μέσα σε ανθρώπινες κοινωνίες ή μέσα σε ανθρώπινες κοινότητες, θα έπρεπε να προϋπήρχαν ή και να λειτουργούσαν συγκεκριμένες “οικουμενικές” κοινωνικές αξίες και αρχές που θα στήριζαν και θα ενδυνάμωναν το “Συλλογικό” βραχυπρόθεσμα, αλλά ιδίως μακροπρόθεσμα. Κοινωνικές αξίες και αρχές που στήριξε ο Δυτικός Διαφωτισμός τον 18ο αιώνα, αλλά που εμείς οι Παραδοσιακοί Έλληνες Δερβέναγες “τις φτύσαμε” και ακόμη “τις φτύνουμε” μέχρι και σήμερα, δηλαδή στον 21ο αιώνα μ.Χ.!!!! Να μας χαιρόμαστε σαν Λαό, σαν Φυλή και σαν Έθνος!!!!!!
Ο Όρκος του Ιπποκράτη παρουσιάζει με απλό τρόπο τις “οικουμενικές” κοινωνικές αρχές και την “καθημερινή” ανθρώπινη ηθική που θα προστάτευαν και θα βελτίωναν την ποιότητα ζωής και την κοινωνική συμπεριφορά του γιατρού, των ασθενών του, όπως επίσης και ολόκληρης της ανθρώπινης κοινότητας όπου αυτός διέμενε και εξασκούσε το επάγγελμά του. Λοιπόν ρωτάω όλους εσάς τους Έλληνες πολίτες ευθέως, οι περισσότεροι Έλληνες γιατροί στον Ελλαδικό χώρο, έχουν καμία σχέση με τις καθημερινές κοινωνικές αρχές και με την καθημερινή κοινωνική ηθική που προτείνει ο Ιπποκράτης στον Όρκο του, σαν κοινωνικά σημεία αναφοράς για το πώς θα πρέπει να εξασκούν το επάγγελμά τους ,σαν “προστάτες” της ανθρώπινης ζωής και σαν “στυλοβάτες” της αισθητικής ενός σύντομου ανθρώπινου βίου;;;;; Βεβαίως και όχι !!!!!!!
Τα περισσότερα άτομα στην Ελλάδα τα οποία σήμερα εξασκούν το επάγγελμα του γιατρού σε όλες τις ειδικότητες, είτε αυτά τα άτομα είναι άντρες είτε γυναίκες, το ασκούν για να πλουτίσουν προσωπικά μακροπρόθεσμα, είναι τόσο απλό!!! Ας αφήσουν λοιπόν στην άκρη τις “εικονικές εγκαρδιότητες”, τις “δήθεν” θερμές φιλικές σχέσεις και τις “ψεύτικες κουβέντες” μιας κάποιας ανθρώπινης συμπαράστασης. Εμείς οι Έλληνες είμαστε πρώτοι στους “καθημερινούς θεατρινισμούς”!!!!!
Στην σημερινή Ελλάδα ακόμη ισχύουν το φιλοδώρημα του γιατρού ή λαϊκά το γνωστό “φακελάκι”, οι μη αναγκαίες χειρουργικές επεμβάσεις, οι άπειρες άχρηστες και πανάκριβες ιατρικές εξετάσεις, η πληθώρα άσχετων και επιβλαβών φαρμάκων( σε σχέση με την “δήθεν” νόσο του “δήθεν” ασθενή) που χορηγούν οι γιατροί γιατί παίρνουν “μίζες” από τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες με την “άμεση διαπλοκή” των δεκάδων χιλιάδων φαρμακείων που λειτουργούν σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, όπως επίσης και το γεγονός ότι πάμπολλες φορές, οι αποδείξεις των ιδιωτικών ιατρών δεν καταγράφουν το πραγματικό χρηματικό ποσό που αυτοί έλαβαν για τις “ιατρικές υπηρεσίες” τους(φοροδιαφυγή). Υπάρχουν επίσης αρκετές περιπτώσεις ακόμη και σήμερα, όπου αυτοί οι ίδιοι Έλληνες ιδιωτικοί γιατροί προσφέροντας μια “δήθεν” συμφέρουσα τιμή για τις όποιες υπηρεσίες τους, συμφωνούν με τον πελάτη τους ή το “θύμα” τους, να μην του δοθεί ή να μην της δοθεί μια “έγκυρη φορολογική απόδειξη(η απόλυτη φοροδιαφυγή)!!!!
Όλες αυτές οι καθημερινές “ιατρικές παραστάσεις”, οι καθημερινές “ιατρικές ρουτίνες” και οι καθημερινοί “ιατρικοί επαγγελματικοί ρυθμοί” στην χώρα μας, την μικρή μας Ελλαδίτσα, αποκαλύπτουν ότι σε μεγάλο βαθμό οι περισσότεροι Έλληνες γιατροί και οι περισσότερες Ελληνίδες γιατρίνες της όποιας ειδικότητας, βλέπουν και αντιμετωπίζουν τον ασθενή τους ή καλύτερα τον “πελάτη” τους, σαν αντικείμενο εκμετάλλευσης μέσα σε ένα “απέραντο παζάρι” παθητικών θυμάτων, και όχι σαν ένα ισότιμο συνάνθρωπό τους. Όλα για τα “χρυσά φλουριά”!!!! Να τα χαίρονται, να τους χαιρόμαστε και τελικά να μας χαιρόμαστε!!!!!
Θα τελειώσω αυτό το κείμενο λέγοντας ότι αν όλες αυτές οι “παράνομες” και “κοινωνικά ανήθικες” επαγγελματικές πρακτικές και ρουτίνες από τους δικούς μας “μάγκες” Έλληνες γιατρούς και τις δικές μας “μάγκισες” Ελληνίδες γιατρίνες συνέβαιναν σε μια από τις ανεπτυγμένες χώρες της Δύσης, που πριν περίπου 300 χρόνια υιοθέτησαν τον Δυτικό Διαφωτισμό σαν την πολιτισμική τους βάση των “καθημερινών κοινωνικών αξιών” και των “καθημερινών κοινωνικών σχέσεων”, θα τους είχαν ακυρώσει την επαγγελματική τους άδεια εργασίας και στην κοινότητα τους θα τους είχαν “κόψει τα πόδια”, για να μην πω κάτι χειρότερο!!!! Αυτό, μόνο για να το γνωρίζουν, που είμαι “απόλυτα σίγουρος” ότι το γνωρίζουν πολύ, μα πάρα πολύ καλά- όλοι αυτοί οι Έλληνες “επιστήμονες απατεώνες” και “δήθεν σωτήρες” μας!!! Μόνο για να ξέρουμε ποιοι “πραγματικά” είμαστε και τελικά τι “πραγματικά” είμαστε!!!!
Ιπποκράτης (460-377 π.χ)
‘Είμαι η Συνείδησή σου, και δεν με αντέχεις.’ (Ιαν. 2014)
Pete Seeger May 3, 1919 – January 27, 2014)